Ga naar de inhoud

Veiligheidscoalitie Den Haag
RIEC

Nieuwsbericht

Campagnes voor jongeren: leveren die wel iets op?

Ons initiatief Dealbreakers heeft samen met Keerpunt.chat voor de derde keer een sociale mediacampagne gedraaid, gericht op jongeren die te maken hebben met criminaliteit. In de campagne vertellen jongeren van Young Perspectives (YOPE) openhartig over hun ervaringen én hun weg naar een beter leven. Fragmenten uit de podcast 𝗥𝗮𝗸𝗲 𝗪𝗼𝗼𝗿𝗱𝗲𝗻, die we eerder met YOPE maakten, vormden de basis van de campagne.

Het doel? Jongeren die willen stoppen met criminaliteit motiveren om iemand in vertrouwen te nemen. Maar wat als je niemand in je omgeving hebt die je vertrouwt, of als die stap te groot voelt? Dan is er Keerpunt: een 𝗯𝗲𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴𝗱𝗲 𝗰𝗵𝗮𝘁 waar jongeren hun verhaal kunnen delen met de chatmedewerkers van FIER. Zij luisteren, denken mee en verwijzen door naar passende hulp.

𝗘𝗻𝗸𝗲𝗹𝗲 𝗿𝗲𝘀𝘂𝗹𝘁𝗮𝘁𝗲𝗻 𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘇𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗰𝗮𝗺𝗽𝗮𝗴𝗻𝗲: 
- Via Snapchat, TikTok en Instagram bereikten we landelijk 𝗯𝗶𝗷𝗻𝗮 𝟰 𝗺𝗶𝗹𝗷𝗼𝗲𝗻 𝗷𝗼𝗻𝗴𝗲𝗿𝗲𝗻.
- Tijdens de campagne werden 𝟱𝟰 𝗰𝗵𝗮𝘁𝗴𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗸𝗸𝗲𝗻 gevoerd met jongeren én naasten.
- In 𝟱𝟬% van de gesprekken over betrokkenheid bij criminaliteit kwamen 𝘀𝗶𝗴𝗻𝗮𝗹𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗰𝗿𝗶𝗺𝗶𝗻𝗲𝗹𝗲 𝘂𝗶𝘁𝗯𝘂𝗶𝘁𝗶𝗻𝗴 naar voren.
- De verbinding tussen 𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲 𝗲𝗻 𝗼𝗳𝗳𝗹𝗶𝗻𝗲 𝗵𝘂𝗹𝗽 is belangrijk: alle deelnemende regio’s en gemeenten (RIEC Midden-Nederland, Gemeente Den Haag en Gemeente Schiedam) stelden een vaste contactpersoon aan die betrokken kon worden bij hulpvragen.

Meer weten over de campagne? Bekijk de 4-pager hier.

Keerpunt.chat is een landelijke vertrouwelijke chat, voor als je onder druk staat of betrokken bent geraakt bij criminaliteit. Hier kun je veilig je verhaal delen, ook als je je zorgen maakt over iemand anders. Je mag delen wat je wil. Het chat-team van Keerpunt luistert naar je, denkt met je mee en helpt je als je dat wilt.