Nieuwsbericht
Campagne ‘Laat je niet inpakken’ waarschuwt kwetsbare jonge meiden voor jongens met dure cadeaus
Met de boodschap “Laat je niet inpakken met dure cadeaus!” richt de campagne “Laat je niet inpakken” zich op kwetsbare jonge meiden. De campagne, die begon tijdens de Week tegen Mensenhandel en nog steeds loopt, waarschuwt voor jongens die veel aandacht geven en dure cadeaus. Later blijkt vaak dat deze jongens daar ook iets voor terug willen. De eerste resultaten zijn erg positief.
Bewustwording rondom misbruik en mensenhandel
De campagne belicht hoe kwetsbare meiden, vaak in een moeilijke thuissituatie, gevoelig kunnen zijn voor aandacht die deze jongens hen bieden, met daarbij ook luxe cadeaus. Deze jongens weten hun slachtoffers feilloos te vinden.
Naar verloop van tijd belanden de meiden onbewust in een afhankelijkheidsrelatie. Later worden ze gevraagd of gedwongen tot wederdiensten, zoals het bewaren van drugs of seksuele diensten. Dit kan leiden tot criminele of seksuele uitbuiting – vormen van mensenhandel die jonge, kwetsbare meiden vaak treffen. De campagne moedigt meiden aan om met iemand te praten, die ze vertrouwen of met een professional van SHOP jeugd. Ook kunnen meiden vertrouwelijk chatten met een hulpverlener van Keerpunt.
De campagne op sociale media: bereik en bewustwording
“Laat je niet inpakken” is actief op populaire platforms onder jongeren, zoals TikTok, Snapchat en YouTube. De website dealbrekers.nl/laatjenietinpakken biedt daarnaast meer informatie en verwijzingen naar betrouwbare hulpbronnen. De campagne heeft tot nu toe een breed publiek bereikt:
• TikTok: 374.928 views
• YouTube: 76.981 impressies
• Snapchat: 566.468 video views, waarbij meer dan 1.500 jongeren hebben doorgeklikt naar de landingspagina.
Daarnaast nemen sommige meiden contact op met een hulpverlener via de chat, waarbij enkelen al daadwerkelijk verder geholpen zijn.
Volgende fase
Het onderwerp van uitbuiting van jonge meiden is te belangrijk om éénmalig aandacht aan te besteden. Het verdient structureel aandacht. Daarom wordt hard gewerkt aan vervolgstappen, zoals voorlichting op scholen. Ook de campagne is een volgende fase ingegaan. Waar deze eerst vooral gericht was op bewustwording en zichtbaarheid; worden nu ook interactieve elementen zoals polls of quizzen toegevoegd.
Samenwerking tegen criminele en seksuele uitbuiting
“Laat je niet inpakken” is een initiatief van Dealbreakers en wordt ondersteund door verschillende gemeenten en organisaties, waaronder het Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid (RSIV), SHOP Den Haag, Gemeente Den Haag, Gemeente Nieuwkoop, RIEC Den Haag, en het Centrum Kinderhandel en Mensenhandel (CKM). Ontwerpbureau Things To Make And Do heeft bijgedragen aan de creatieve invulling van de campagne.