Ga naar de inhoud

Veiligheidscoalitie Den Haag
RIEC

Nieuwsbericht

Campagne ‘Ik zeg nee. Tegen verdachte huurders’ behaalt goede resultaten

De campagne “Ik zeg nee. Tegen verdachte huurders”, opgezet door LTO Nederland, 13 gemeenten in de regio Den Haag, Politie Haaglanden, Provincie Zuid-Holland, PVO regio Den Haag en Glastuinbouw Nederland en RIEC Den Haag heeft mooie resultaten behaald. De campagne waarschuwde boeren en tuinders voor de risico’s van het verhuren aan huurders die mogelijk betrokken zijn bij criminele activiteiten.

Waar gaat de campagne precies over?
Criminelen benaderen boeren en tuinders steeds vaker met het aanbod om hun schuren en loodsen te huren. Soms voelen ze wel aan dat de ruimte mogelijk voor illegale activiteiten is, ze krijgen bijvoorbeeld veel geld aangeboden, maar veelal gebeurt het ook onbewust en blijkt bijvoorbeeld dat er een hennepkwekerij of drugslabs is opgezet.

Dit brengt aanzienlijke risico’s met zich mee, zoals juridische aansprakelijkheid, schade aan eigendommen, verlies van verzekeringen, milieuvervuiling en mogelijke intimidatie. De campagne gaf boeren en tuinders niet alleen bewustwording, maar ook concrete handelingsperspectieven om verdachte huurders te herkennen en problemen te voorkomen.

Doelen en resultaten van de campagne
Het voornaamste doel van de campagne was om de meldingsbereidheid bij verdachte situaties te vergroten. De campagne behaalde hierbij grote betrokkenheid en positieve resultaten:

•    Via sociale media zijn advertenties getoond die boeren en tuinders doorverwezen naar een landingspagina met uitgebreide tips over veilig verhuren. In totaal leidden 325.000 online impressies tot 5.111 bezoekers op de landingspagina’s. 
Deze pagina’s bevatten informatie over het herkennen van risicovolle huurders, praktische verhuurtips en directe contactmogelijkheden voor advies of melding bij LTO Nederland of de politie. 
•    De campagne bevatte twee quizzen waarmee boeren en tuinders hun kennis over verdachte huurders konden testen. Via de quizzen kregen ze inzicht in waarschuwingssignalen, zoals huurders die uitsluitend contant willen betalen. De quizzen werden goed ontvangen; met 1.670 bezoekers en een voltooiingspercentage van 32% (benchmark is 30%)
•    Op YouTube zijn videoboodschappen 68.848 keer volledig bekeken. Deze video’s toonden verhalen van boeren die negatieve ervaringen hadden met criminele huurders en boeren die succesvol ‘nee’ hebben gezegd.

Trots op onze samenwerking
Diverse partners hebben aan de campagne bijgedragen. 

-    LTO Nederland stuurde een persbericht uit en stond veel media te woord. 
-    Diverse gemeenten postten berichten op hun sociale media om aandacht te vragen voor het onderwerp. 
-    De gemeente Bodegraven-Reeuwijk stuurde een brief met geurkaart naar 1.462 ondernemers in het buitengebied. 
-    De burgemeester van de gemeente Zuidplas deed via een persbericht een oproep deed aan inwoners van het buitengebied. 

De betrokken communicatieadviseurs van alle partners gaan de campagne evalueren en bespreken hoe we deze aanpak in de toekomst verder kunnen versterken. Hartelijk dank voor de waardevolle inzet. Samen zorgen we voor een veiliger buitengebied!