Nieuwsbericht
Lancering van de campagne ‘(On)zichtbaar’
Een van de hoogtepunten van de Regionale Week tegen de Mensenhandel was de lancering van de campagne ‘(On)zichtbaar’. Een indringende campagne die oproept om signalen van seksuele uitbuiting onder studenten te herkennen en niet weg te kijken.
Studenten staan voor vrijheid, zelfstandigheid en nieuwe ervaringen. Maar juist in deze periode zijn ze soms kwetsbaar voor vormen van misbruik, zoals afpersing met naaktbeelden, seksuele uitbuiting of situaties waarin een leuke relatie of snel geleend geld langzaam verandert in dwang en afhankelijkheid. De campagne ‘(On)zichtbaar’ maakt dit thema bespreekbaar met een krachtig filmpje dat laat zien hoe mensenhandel zich ook binnen de studentenwereld kan afspelen en vaak dichterbij dan je denkt.
De campagne werd ontwikkeld door Things To Make And Do in samenwerking met Popcorn Stories. Wat begon als een open idee groeide in korte tijd uit tot een sterke, herkenbare boodschap die inmiddels breed gedeeld is via sociale media platforms zoals Snapchat, Instagram en Tiktok. De boodschap draagt bij aan meer bewustwording over mensenhandel onder studenten.
De campagnevideo ‘(On)zichtbaar’ is terug te kijken via: Seksuele uitbuiting is vaak (on)zichtbaar - Veiligheidscoalitie Den Haag